• Scooter dust-meter

Czapák Dániel

Medgyessy Ferenc Gimnázium, Művészeti Szakgimnázium és Technikum, Debrecen

Konzulensek:
Borbélyné dr. Bacsó Viktória
Dr. Ujvári Balázs

Scooter dust-meter

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség 2020-as felmérése alapján a levegőszennyezés a legnagyobb környezeti-egészségügyi kockázat Európában, és nagy hatást gyakorol az európai népesség egészségügyi állapotára. A veszély a városokban a legnagyobb. Sajnos a fenti állítás alól hazánk sem kivétel. Dánielt egészen kicsi kora óta érdekel a környezetvédelem, ezért elhatározta, hogy utána néz, hogy Debrecenben milyen a szállópor koncentráció.
A szállópor Debrecenben sokkal könnyebben meg tud maradni. Ennek az az oka, hogy az egész település egy „gödörben” van. Ha a szél befújja a port egy gödörbe, ott sokkal könnyebben le tud ragadni, és sokkal nehezebben tud kitisztulni, hacsak nincs valami, ami megfogná a port, mielőtt beérne a mélyedésbe.
A pályázónak a Debreceni Egyetem Fizika Innovációs Kutatóműhelyében volt már lehetősége arra, hogy saját maga teszteljen szenzorokat, így nagyobb merészséggel vágott neki ennek a projektnek. Mikrokontrollerek közül az ESP32-t használta, programozó felületként az Arduino fejlesztő környezetet.
Projekte során sikerült felmérnie Debrecen városának egy részét, több mint 55 km-t tett meg elektromos rollerrel, hogy hol mennyi a szállópor. A belváros, Nagyerdő és a kertségek nagy részét sikerült feltérképeznie. Mért szélcsendben és erős szélben, rögzített a pm 2.5 és pm 10 adatokat. A mért adatok rögzítéséhez a Things speak nevű oldalon hozott létre egy csatornát. Ide mentette az összes információt, amelyet a vizsgálat során kapott. Az adatok felhőbe juttatásához olyan mikrokontrollerrel szerelte össze a szállópor mérőt, amely kommunikált interneten keresztül a telefonnal, ezáltal jutottak a mért adatok a felhőbe. A két eszköz összehangolását programozás segítségével oldotta meg.
Az útvonalat a Relive nevű alkalmazás segítségével rögzítette, így lettek ismertek a bejárt út pontos koordinátái. Az elmentett mérési adatokhoz koordinátákat tudott hozzárendelni. A mért adatok és a koordináták alapján elkészítette az adott városrészek szállópor térképeit mind a pm 2.5, mind a pm 10 esetére. Az adatok elemzése után megállapította, hogy a város mely része jobb és kritikusabb a szállópor helyezte.
A projekt során beigazolódott Dániel hipotézise: Debrecenben tényleg több helyen is meglehetősen magas a szállópor helyzet. Ez különösen igaz a közlekedési csomópontokban, illetve ott, ahol a közlekedési lámpák összehangolása miatt torlódik a kocsisor. A szállópor értékek nem csak területi, de napi ingadozást is mutatnak, csúcsforgalomban feldúsul a szállópor koncentráció a város adott pontjain.
Mivel a jelenlegi projektben csak egy statikus térképet tudott létrehozni a pályázó, és a szálló por mennyisége a levegőben minden percben változik, a későbbiekben – a városvezetés engedélyével – mozgó járművekre szeretne mérőket kihelyezni, és ezzel egy dinamikus/egészségügyi térképet létrehozni.