• Otthoni energiatakarékosságot jutalmazó játékos app tervezése

Balázs Kitti
Szűcs Botond

Ciszterci Rend Nagy Lajos Gimnáziuma és Kollégiuma, Pécs

Konzulensek:
Kilián Balázsné Raics Katalin
Prof. Dr. Aszódi Attila
Dr. Bokor Balázs

Otthoni energiatakarékosságot jutalmazó játékos app tervezése

Az orosz-ukrán háború kitörésének hatására megjelent energiaválság mindannyiunk életére hatással van. Jól látható, hogy az energiatarifák megemelkedése dominószerűen sok minden másnak az áremelkedését okozza. Kitti és Botond úgy gondolta, hogy saját korosztályunk bevonásával tehet az energiafogyasztás csökkentéséért, hiszen ők a jövő felnőttei. Ebben a bizonytalan kimenetelű helyzetben, úgy érezik, hogy szeretnének a családokat a takarékosság útján segíteni a gyerekeiken keresztül. Céljuk egy olyan játék létrehozása, amely jutalmazza az otthoni takarékoskodást, az ésszerű fogyasztáscsökkentést, energiatudatosságot és az energiatakarékosság témában a releváns tudás megszerzését.
A pályázók a játék építőelemeit több mint 100 diáktársukon tesztelték kérdőívek és feladatok segítségével. A saját nyelvükön megfogalmazott kérdőíveket készítettek, amelyekben felmérték, hogy kortársaink mennyire érdeklődnek az energiatakarékosság iránt. Meglepően sokakat foglalkoztat. Feladatlapokat készítettek, amelyeket a Google Classroom felületén osztottak meg a gimnáziumukba járó diáktársaikkal. Prezentációkat csináltak, amelyek a fizika órákon kerültek bemutatásra, mint „energia percek”. Elkészültek programok, amelyekkel az otthoni fogyasztást (víz, gáz, villany) lehet napi szintű leolvasással nyomon követni, továbbá az otthoni elektronikus eszközeink fogyasztását lehet becsülni, forintosítani.
A diákok a mért eredményekhez a saját otthonukra vonatkozó analizáló, értelmező, takarékos-sági terv készítő feladatokat és további energiatakarékosságot segítő tippeket/tanácsokat kaptak. A feladatlapok kitöltésére fizika ötösök motiválták diáktársaikat.
A pályázók a kérdőívekben azt a visszajelzést kapták, hogy kortársaik tudni szeretnék, hogyan tudnának hatékonyan takarékoskodni és tudást szerezni az energiatakarékosság témájában. Ezért arra gondoltak, hogy játék formájában hatékonyan lehetne terjeszteni, fejleszteni kortársaik körében az energiatudatosságot, mert a korukbeliek nagyrésze játszik különböző játékokkal. A Topjoy kupak (A Topjoy italok kupakjának belső oldalán lévő motiváló, vidám vagy érzelmes üzenet a 12-24 éves korosztályt célozza; a Topjoy alkalmazás naponta 1 „kupaküzenetet” küld a felhasználónak) inspirálta őket arra, hogy a játékban napi feladatokat, üzeneteket kapjon a felhasználó. A diákok elmondása szerint a Topjoy üzeneteket személyes megszólításnak, hangulathoz illő „jelnek” veszik és mindennap várják a következőt.
Kitti és Botond készített egy kérdőívet, melyben arra kérdeztek rá, hogy játszanának-e egy olyan játékkal, melynek az energiatakarékosság-energiatudatosság a témája. A kitöltők többsége azt a választ adta, hogy szívesen játszana a játékkal.