• Gaming Accessibility

Vida Ákos

Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium

Gaming Accessibility

A gyermekkori mozgássérültség leggyakoribb oka a cerebrális parézis (CP). Az Egyesült Államokban körülbelül 800 000 gyermek szenved CP-ben. Magyarországra vetítve ez a szám körülbelül 20 000 főre tehető. A fogyatékkal élők közösségi integrációja fontos mind a közösség, mind a fogyatékkal élők egészsége és jóléte szempontjából. Ehhez jó megoldást kínálhat a gaming. A CP-vel élők egyik fő problémája a finom koordináció hiánya, bizonyos izomcsoportok gyengesége és izomgörcse, emiatt sokan nem tudják például az ujjaikat használni. A játék-konzolok pedig arra építenek, hogy tíz teljes funkciójú ujjal navigálja a gombokat a felhasználó.
A projekt célja egy olyan adaptív gaming kontroller kifejlesztése, tesztelése majd elterjesztése, aminek segítségével a cerebrális parézissel élők tudnak online játszani és ennek segítségével integrálódni társaik közé. Cél, hogy az eszköz legyen személyre szabható, olcsón és így sokak számára elérhető.
A pályázat tárgya egy olyan 3D nyomtatott Xbox kontroller kiegészítő, ami figyelembe veszi az ujjak és a kezek működési zavarait, megnagyobbítja és átalakítja a gombokat, hogy azok kevésbé koordinált mozdulatokkal is mozgathatóak legyenek.
Eddig két működő változata került kifejlesztésre. Az első verzió mindkét kezét korlátoltan használni tudó gyerekekre lett tervezve. Később a kontrollert a 16 éves Levi tesztelte, aki a Pető Intézetben tanul. Levi CP-vel él, kerekesszékes, a felső testét nehezen tudja tartani. Mivel ő egyszerre csak az egyik kezét tudja használni, az első verzió az igényeit nem elégítette ki. A második verzió már kifejezetten Levire és az általa kedvelt Forza nevű autó versenyző játékra lett adaptálva. A gombok megnagyobbításra és csoportonként összekötésre kerültek, így az ujjak használata nélkül is, akár a csuklóval vagy kézfejjel irányítható az autó.
Levi a kiegészítő segítségével életében először harmadikként végzett egy Forza autó versenyben, majd további 14 órás tesztelést követően apró fejlesztenivalókat gyűjtött össze. Ezek a módosítások nagyrészt elkészültek.
Sikerült létrehozni egy olyan 3D nyomtatott adaptív gaming kontroller kiegészítőt, amelyik CP-ben szenvedő gyerekek számára lehetővé teszi a gamingben való részvételt. Ez a kiegészítő olcsó, egyszerűen személyre szabható és így széles tömegek számára elérhető lehet a jövőben.